Articles

بردهای فایبر گلاس:
این فیبرعایق حرارتی بوده و نسبت به فیبر فنلی ( معمولی ) محکم تر بوده و به سختی سوراخ می‌شود، در مقابل حرارت مقاومت خوبی دارد و بیشتر در مدارات ماشین حساب، ویدئو، کامپیوتر و... به کار می‌رود. فیبر فایبرگلاس در ضخامتهای بین 8/0 تا 4/2 میلیمتر وجود دارد.


اثر دما بر نور منتشر شده از دیود:
نور خروجی از LED با دمای نقطه اتصال چیپ، نسبت عکس دارد. یعنی با افزایش دمای نقطه اتصال، نور و عمر LED کاهش خواهد یافت و این کاهش نور و عمر با گذر زمان و کار در دماهای بالا سرعت بیشتر خواهد یافت. این اثر حتی گاهی به صورت تغییر طول موج نور منتشره از دیود نیز خود نمائی می کند.

البته اثر دما در محصولات تولید شده با تکنولوژی AlGaInP بسیار بیشتر از تکنولوژی InGaN مشهود می باشد.

با در نظر گرفتن این آثار، طراحی سازه مناسب ، زیبا و دافع حرارت بسیار مهمتر از کیفیت خود LED می باشد.

بهترین و اقتصادی ترین منتقل کننده حرارت در حال حاضر آلومینیوم می باشد که به علت انعطاف و قابلیت طراحی و تولید آسان بسیار مورد توجه صنایع خنک کننده ها ( Heat Sink ) می باشد.

بردهای الکترونیکی پایه فلزی(MBPCB) در حال حاضر بهترین گزینه طراحان الکترونیک در سطح دنیا می باشد.

انتقال حرارت در این محصول ( البته از نوع با کیفیت ) تقریباً بدون وقفه و مستقیماً به بدنه سازه محصول نهائی می باشد.

موزه گنجینه ای ارزشمند از فرهنگ و هنر است که نگهداری و حفاظت از آثار موزه اولین وظیفه هر ملتی نسبت به گذشتگان و نوادگان آن است. آیندگان در مورد ما قضاوت خواهند کرد.

در این مهم یکی از اصلی ترین فاکتورهای موثر در جلوگیری از تخریب آثار نورپردازی آنهاست.

نکات کلیدی در نورپردازی موزه ها:
1- خوب دیدن شی از هر نظر که شامل انتخاب دمای رنگ مناسب برای رویت رنگ اصلی شی ، زاویه تابش مناسب برای رویت بهتر فرم و حجم آن و نیز جلوگیری از خیرگی چشم می باشد.

2- محدودیت هایی که در رابطه با نگهداری اشیاء وجود دارد.

3- حفاظت از شی در مقابل نورهای مضر مادون قرمز که باعث تسریع در فعل و انفعالات شیمیایی می گردد و اشعه ماورای بنفش که اثر سوئی بر مواد می گذارد و رنگ را از بین می برد.

لازم به توضیح است اشیاء با ارزش از نظر میزان حساسیت به نور دسته بندی می شوند؛ فلز و سفال و سرامیک در صورتی که روی آنها نقاشی نباشد (اجسام منقوش حساسیت بالاتری دارند) و کاغذ، ابریشم، تابلو نقاشی و ...


در هر حال بایستی لیست الکتروکامپ و مشخصات اشیاء در اختیار نورپرداز قرار گیرد که با توجه به حساسیت، نورپردازی خاص خود را داشته باشند. مثلاً برای نور پردازی نسخ خطی چون بسیار حساس هستند 50 لوکس ( نهایتا 3 ساعت در روز ) نور تنظیم می شود.

4- دفع کردن حرارت منبع نور

5- صرفه جویی در مصرف انرژی

6- سهولت تعویض یا تعمیر منابع نوری

7- برنامه ریزی نگهداری و ارتقاء سیستم نورپردازی

بررسی اثرات نورهای طبیعی و مصنوعی بر مواد و اشیاء با ارزش:

بدون در نظر گرفتن اثر رطوبت و دما بر تخریب مواد و رابطه آن با نور، به بررسی نتایج علمی و عملی از منابع مختلف می پردازیم.

دانشمندان در نخستین بررسی ها دریافتند که در شدت نور یکسان، نورهای با طول موج کوتاه پتانسیل بیشتری نسبت به نورهای با طول موج بالاتر در تخریب مواد دارند که آن هم به دلیل انرژی بالا می باشد. در این بررسی ها با قراردادن یک برگ کاغذ با کیفیت پائین، بوم های نقاشی وآبرنگ و بررسی اثر نورهای مختلف «فاکتورنسبی تخریب» برای هر طول موج و نهایتاً منابع نوری تعریف گردید.

«فاکتور نسبی تخریب» به رابطه بین اثر نامطلوب نور، طول موج نور تابیده، منبع نور و دمای نور (رنگ نور) اطلاق می گردد.

نتایج نشان می دهد که فاکتور نسبی تخریب نور طبیعیی فیلتر شده فاقد اشعه های UV و IR، سه تا چهاربرابر نور مصنوعی لامپ های التهابی می باشد. در موادی که خاصیت بازتاباندن نور را دارند این اثرات بسیار کمتر قابل مشاهده است.

البته ذکر این نکته ضروری است که احتمال خطر تخریب در مواد و بخش های مختلف اشیاء حساس به نور بسیار متفاوت است و این نتایج به صورت عمومی قابل اطمینان و اجراء می باشد.

جدول مقایسه ای فاکتورنسبی تخریب در منابع نوری کلاسیک

Lamp and Filter 

(منبع نور)

Source Color Temperature or CCT 

(دمای رنگ)

Relative Damage Potential 

(فاکتورنسبی تخریب)

Tungsten halogen

3000°K

1.04

Cool white fluorescent

4000°K

1.37

Sun + Daylight

5000°K

1.71

Daylight fluorescent

6000°K

2.01


 

براساس این جدول استفاده از نورمهتابی به رنگ اصطلاحاً آفتابی با دمای رنگ 6000 کلوین، در یک مجموعه موزه ای حساس به نور می تواند دو برابر بیش از نور هالوژن تخریب احتمالی ایجاد کند.

پس از آن بررسی برروی لامپ هالوژن و LED در مارک های مختلف و شدت نور همسان صورت گرفت. کلیه مقادیر با لوازم اندازه گیری استاندارد و طبق نظر CIE انجام شد. در این بررسی پتانسیل تخریب نسبی هالوژن 1 در نظر گرفته شده است.

جدول مقایسه ای فاکتورنسبی تخریب در منابع نوری LED و هالوژن

Lamp and Filter 

(منبع نور)

Source Color Temperature or CCT 

(دمای رنگ)

Relative Damage Potential 

(فاکتورنسبی تخریب)

MR-16, No Filter

T-H 3000⁰K

1.00

MR-16, UV filter

T-H 3000⁰K

0.96

Ledtronics, No Filter

LED 3200⁰K

0.86

Cree MP-L, No Filter

LED 3500⁰K

0.93

Solux, No Filter

T-H 4700⁰K

1.37

Solux, UV Filter

T-H 4700⁰K

1.14

هدف از نورپردازی شهری و طراحی طیف های نوری در فضای شهری به ساده ترین بیان ، تحت تاثیر قرار دادن کیفیت زندگی افراد جامعه یمان است ؛ همچنین اثرگذاری بر سیمای شهری و درک احساسی افراد از فضاهای مختلف و ارائه طراحی مطلوب برای فضاهای عمومی شهری که محل کار ، استراحت و تفریح مردم هستند.

امر نورپردازی شهری زیبایی شناسی را در گستره شهری و از طریق نورپردازی خیابان ها و پیاده رو ها به بیننده معرفی می کند.
اما آنچه که در مقیاس شهری حائز اهمیت است در نظر گرفتن و بررسی و طراحی نورپردازی در دو محور از نظر بازه زمانی یکی شب هنگام و دیگری در طول روز بررسی و طراحی نمود.

از جمله فضاهایی که برای طراحی نورپردازی شهری باید در بگیریم؛ عبارتند از:

  • خیابان ها
  • مسیرهای پیاده
  • مسیرهای مخصوص دوچرخه
  • فضاهای فروشگاهی
  • نماهای ساختمانی (ساختمان های باستانی یا معماری های منحصر به فرد)
  • بناهای یادبود عمومی و مقابر مقدس
  • پارک ها

همچنین باید به چند محور مهم در نورپردازی توجه کنیم که در راستای کانسپت اصلی طراحی ما باشد:

  • مضمون تاریخی
  • توریسم و جذب گردشگر
  • پایداری اقلیمی
  • توپوگرافی شهر
  • هنرهای به کار رفته در شهر
  • همسایگی ها و حوزه های نفوذ
  • سازه های مهم شهری

هدف از نورپردازی شهری

نقش اساسی که نورپردازی ایفا می کند؛ در محور های زیر خلاصه می شود:

  • کاهش تصادفات رانندگی در هنگام شب
  • مساعدت به نگهداری از اموال شخصی
  • کاستن از میزان جرائم و وحشی گری های غالباً شبانه
  • اهدا کردن حس امنیت و آرامش به شهروندان
  • و زیبا سازی نمود کلی منطقه بعد از تاریکی هوا
  • شناساندن عملکرد جاده ها و مسیرهای گوناگون به کمک ترتیب قرارگیری و نحوه چینش لامپ ها ( مثلاً‌ دو پایه لامپ در ابتدای مسیر یک جاده می توانند به عنوان یک دروازه ورودی نقش ایفا کنند.)
  • ایجاد امنیت و آرامش برای راننده ها و پیاده ها و دوچرخه سواران (نورپردازی مناسب باید در تمامی بخش های یک طراحی شهری فراهم باشد تا از این طریق امنیت و آرامش را برای همه فراهم کند.)
  • نورپردازی جاده ها (که به شدت مورد نیاز است خصوصاً برای روشن کردن پیچ های جاده و کاستن از حجم ترافیک ضروری است. زیرا به استفاده کنندگان از آن جاده این امکان را می دهد که هر مانع و یا پیچ را ارزیابی کنند و همچنین موقعیت اتومبیل ها نسبت به هم سنجیده شود. با کمک این عامل میزان تخلفات رانندگی بسیار کم میشود.)


 هدف مهم در نورپردازی خیابانی ، نورپردازی بزرگراه هاست ، اما متأسفانه بیشتر نورپردازی های خیابان ها در ارتفاع بالا و نامناسب نسبت به تقاطعات انجام می شود که با مقیاس پیاده رو ها همخوانی ندارد.

 یک راه حل برای این مشکل آنست که بر روی یک تیرک دو چراغ نصب گردد، یکی با مقیاس انسانی برای روشن کردن پیاده رو و دیگری در مقیاس بزرگراه برای نورپردازی مسیرهای حرکتی اتومبیل ها. به این ترتیب هر دو مسیر پیاده و سواره از روشنایی مطلوبی برخوردار می شود. البته پایه های لامپ ها باید با بقیه مبلمان شهری تناسب داشته باشد و در جایی قرار گیرد که یک مسیر پیاده روشن و واضح را برای شهروندان فراهم کند.

اما مطلوب ترین سیستم نورپردازی که می تواند طراحی ایده آل برای یک فضا باشد، سیستم نورپردازی شهری پایدار است که عناصر اصلی آن عبارتند از :

1. کمک به آشکارسازی فضاها
2. افزایش بازده انرژی لومینسانس
3. طراحی ساده و در عین حال تأثیرگذار برای مدیریت نورپردازی
4. کاهش آلودگی نوری
5. کاهش میزان لامپ های سوخته شده
6. افزایش میزان کنترل سیستم نورپردازی شهری

در پایان لازم به ذکر است با طراحی یک نورپردازی پایدار در شهر - که هدف نهایی طراحان این زمینه است - ؛ نه تنها به بهینه سازی سبک زندگی شهری کمک نموده ایم ؛‌ بلکه می توانیم در این شهر ها در شب مشابه روز زندگی را به جریان بیندازیم.

منبع:
مجموعه مقالات ارسالی به سومین کنگره طراحی شهری شمال اروپا؛ محل اجلاس: نروژ

مقاله نورپردازی شهری پایدار ، از رویا تا واقعیت ، نوشته ی Denise Fong

طراحی سیستمی بهینه برای نورپردازی شهری ... نوشته ی فیلیپ س. هارینگتون

 beautiful-arts.ir

 

loading...
ارتباط با ما:  Contact Us:  +984135543666
ارسال پیغام:electrocomp.ir@gmail.com
آدرس ما:تبریز - سه راه طالقانی - طبقه همکف - واحد 15